استفان ویلیام هاوكینگ
نوشته شده توسط : negar riahikia

استفان ویلیام هاوكینگ ، مردی تمام نشدنی ...

استفان ویلیام هاوكینگ 64 ساله اینك به الگویی برای مردمان سیاره ما تبدیل شده تا نمونه ای افسانه ای از زیستن و امید به زندگی را ترویج كند. استفاون هاوكینگ یكی از برجسته ترین و نام آور ترین ریاضیدانان و كیهان شناسان معاصر ما است. نظریات بنیادی او در حوزه عالم بزرگ مقیاس و فرایندهای مربوط به آشفتگیهای فضا زمان و پدیده های اعجاب انگیزی همچون سیاهچاله ها باعث شده تا نام وی در عرصه دانش معاصر و برای همیشه ماندگار شود. او اینك دارای درجه لوكسیان پرفسور ریاضیات در دانشگاه كمبریج است و بد نیست بدانید این مقام ارشد ریاضیات زمانی در اختیار چهره های برجسته ای چون سر ایزاك نیوتون و پاول دیراك بوده است. تحقیقات وسیع هاوكینگ در خصوص سیاهچاله ها باعث كشف پدیده ای شگفت در حوزه فضا شده است كه با نام  تابش سیاهچاله شناخته می شود. اما جالب اینجا است كه در كنار چنین فعالیتهای علمی بسیار جدی، این دانشمند بلند آوازه معاصر گام های بلند و بزرگی را برای ترویج علم در جهان برداشته است. وی نویسنده پرفروش ترین كتاب علمی عامه پسند به نام تاریخچه مختصر زمان است كه به مدت 100 هفته توانسته بود در صدر پر فروش ترین كتابهای عالم قرار گیرد. وی همچنین كتابهایی را برای كوكان نوشته و در برنامه هایی همانند، جهان استفاون هاوكینگ به تشریح مسایل پیچیده علمی به زبانی ساده برای مردم پرداخته است. هر یك از این فعالیتها به تنهایی كافی است كه نام انسانی را در تاریخ جاودان كند اما هاوكینگ فراتر از این افقها را فتح كرده است.

 

منبع : هوپا

آیا می توان باور كرد تمام این موفقیتها از آن مردی باشد كه به فلج اعصاب محرك عضلانی مبتلا است و از نظر پزشكی سالها قبل می بایست در می گذشت. این بیماری كشنده زمانی به سراغ هاوكینگ آمد كه تنها 21 سال داشت و كم كم تواناییهای عضلانی او را سلب كرد . به تدریج كار به جایی كشید كه تمام عضله های وی توان تحرك خود را از دست دادند و امروزه به جز عضلات قلب، چشم، ریه و دستگاه گوارشی، وی فاقد هرگونه توانایی حركتی است. به همین دلیل ویلچیر یا صندلی چرخداری ویژه ای برای وی ساخته شده كه او بتواند با كمك نگاه خود به ان فرمان دهد. آن را جركت دهد و با نگاه كردن به صفحه كلید بصری ویژه ای حروف خود را انتخاب و متن مورد نظر را بیان كند. زندگی كه برای هر كسی می تواند جهنمی غیر قابل تصور باشد برای هاوكینگ همراه با امید به آینده و كشف تازه ها بوده است. پزشكان زمانی كه هاوكینگ به این بیماری مبتلا شد به وی گفتند كه شاید كمتر از چند سال بعد در اثر رشد این بیماری در گذرد اما از ان زمان 45 سال می گذرد و هاوكینگ در مبارزه ای سخت با بیماری خود به موفقیت دست یافته است. وی نشانه و سمبولی برای امید به آینده است.     

فته پیش برجسته ترین چهره ریاضیات و كیهان شناس معاصر سفری با گرانش صفر را تجربه كرد. یك بویینگ تغییر فرم یافته از پایگاه كندی عازم سفری كوتاه ولی خاطره انگیز برای استفان هاوكینگ شد. وی در این سفر برای اولین بار پس از 40 سال توانست از روی صندلی چرخدار برخیزد و شناوری در شرایط بی وزنی را تجربه كند. تجربه ای كه شاید بسیاری از افراد سالم هم حاضر به انجام آن نباشند اما هاوكینگ گویا قصد دارد ثابت كند كه انسان قادر به انجام هر كاری است. هاوكینگ پس از این سفر در گفتگویی دشوار با خبرنگاران كه با كمك رایانه متصل به صندلی چرخدارش صورت می گرفت، گفت: " از این تجربه بی نهایت راضیم و احساس می كنم به دروازه های فضا نزدیك می شوم. من این پرواز را برای آمادگی انجام سفر بعدیم انجام دادم و قصد دارم سال 2009 به عنوان اولین معلول به سفری به مدار زمین بروم، پس فضا به من خوش آمد بگو كه من در آستانه سفر به سوی تو قرار دارم. " هاوكینگ فضا را آینده بشر توصیف كرد و از احساس خوب خود هنگام رهایی از بند گرانش سخن گفت اما او خود امید جدیدی است برای مردمی كه مبتلا به ناتوانایی های گوناگونی هستند یا در دریای مشكلات می افتدند. هاوكینگ ثابت كرده است كه می توان با امید ، مرگ را هم به بازی گرفت. و هاوكینگ نمادی برای عصر جدید ما است.    




:: موضوعات مرتبط: مطالب جالب , ,
:: بازدید از این مطلب : 693
|
امتیاز مطلب : 118
|
تعداد امتیازدهندگان : 30
|
مجموع امتیاز : 30
تاریخ انتشار : چهار شنبه 25 خرداد 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: